vasárnap , 2019. július 21.
Legfrissebb hírünk:
Mostantól többet kell aludnia!

Mostantól többet kell aludnia!

Hiába hangoztatják sokan, hogy akár öt-hat óra alvás is elegendő lehet a felnőtt szervezet számára, ez egyrészt nem mindenkire igaz, másrészt a legújabb kutatások szerint a tartós alváshiány pusztítja az agysejteket.

A SLEEP (Alvás) tudományos folyóiratban közzétett tanulmányban az olvasható, hogy már egyetlen átvirrasztott éjszaka is az agyszövet károsodásához vezet: a másnapi vérvétel során ugyanis kétféle agysejt megnövekedett koncentrációban volt kimutatható a vizsgálati alanyok véréből.

A neuron-specifikus enoláz (NSE), illetve az S100 kalciumkötő fehérje B (S100B) szintje “jellemzően agysérülés esetén nő meg a véráramban – mondta a kutatást irányító Christian Benedict, a svéd Uppsalai Egyetem munkatársa. – Tehát kutatásaink arra utalnak, hogy az alváshiány valós neurodegeneratív következményekkel járhat.”

A kutatásban részt vevő 15 normál súlyú férfi egyik éjszaka virrasztott, a következő éjjel nyolc órát alhatott. A vérvételek igazolták, hogy az álmatlanul töltött éjszaka után vérükben magasabb volt a fenti két molekula szintje, mint amikor kipihenték magukat.
Egy korábbi kutatásban a brit Surrey Egyetem kutatói azt észlelték, hogy a kialvatlanság szó szerint génkárosodást okozhat. Ha valaki egy hétig napi hat óránál kevesebbet alszik (tehát tartós kimerültség fenyegeti), akár hétszázféle génjében is mutáció következhet be. Ráadásul e gének szerepe még nem minden esetben tisztázott, tették hozzá a brit kutatók.

A kaliforniai Berkeley Egyetemen készített MRI képalkotó felvételek szerint már egy átvirrasztott éjszaka is komoly hatást gyakorol agyunk döntéshozó és jutalmazó központját – ami ahhoz vezetett, hogy a fáradt vizsgálati alanyok jobban kívánták a magas kalóriatartalmú ételeket.

via Huffnington Post

Szóljon hozzá!

Az Ön email címe nem lesz publikus.Kötelező mezők megjelölve *

*

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Ugrás a lap tetejére