szerda , 2018. december 12.
Legfrissebb hírünk:
A jövő autójában nem lesz kormány?

A jövő autójában nem lesz kormány?

Az autó és vezetőjének párosa klasszikus ember-gép szimbiózis. Úgy fest, ami az irányítást illeti, közeleg az idő, amikor az autó lesz a domináns partner.

Aki szerint az önvezérelt autó még a sci-fi világába tartozik, jobb, ha elgondolkodik azon, hogy már most is rengeteg olyan autó fut az utakon, amelyben meglepően sok automata vezérlésű részegység dolgozik, illetve teljesen robotvezérelt autó is szembejöhet – elég csak a Google utcafényképező járműveire gondolni.

Tehát inkább az a kérdés, hogy mikor kerülnek túlsúlyba ezek a robotautók, és hogy jó ötlet-e átengedni a gép fölötti uralmat a gépnek? Természetesen nem kevesen vannak azok a megszállott autóvezetők, akik szerint még az automata váltó is megvetendő eszköz, és csakis a többfokozatú váltó való igazi férfiembernek. Csakhogy ezek az emberek a vezetés megszállottjai, nem feltétlenül az utazásé: merthogy az átlagos autósok számára a vezetés a szükséges rossz ahhoz, hogy A-ból eljussanak B-be.

Ráadásul, ha belegondolunk abba, hogy a fejlett világban összességében mennyi időt pocsékolunk el dugókban vesztegelve, miközben valami igazán hasznosat is csinálhatnánk, akkor a robotvezérlés már gazdaságilag is megfontolandó opcióvá válik. A robotautó tehát elsősorban technikai szempontból kérdéses, illetve – talán ez fontosabb is – biztonsági szempontból.

Számos márka kínál már most is robotfunkciókat, ilyen például a városi vészfék, amely önműködően lefékezni az autót, ha ütközési kockázatot észlel. Némely jármű már a túl közeli gyalogosokat is tekintetbe veszi. A sávtartást biztosító, illetve korrigáló automatika is a hétköznapok része, igaz, még felárasan.

Elérhető ma már az automatikus követési távolságszabályozás (ACC) is, amely nem csupán az előttünk haladó járműhöz viszonyított rögzített sebességet jelent, hanem a lézeres vagy radaros érzékelésnek megfelelően módosítja is a sebességet, akár még a teljes fékezésig is. Ilyen a Mercedes Distronic Plus rendszere. Az autóvezetőnek lényegében csak kormányoznia kell, illetve a BMW Park Assistjával már azt sem, hiszen az képes önállóan beügyeskedni az autót a kiszemelt parkolóhelyre.

A bajor autógyártó azt ígéri, autói néhány éven belül tökéletesen önállóan fognak leparkolni – igaz, ehhez a jelenleg hatályos törvényeken is változtatni kell, azok ugyanis egyelőre előírják, hogy emberi felügyelet szükséges a járművek működtetéséhez. Ennek ellenére nemcsak a BMW, hanem a Ford is robotautó terveken dolgozik, jelenleg Frankfurtban tesztel egy 120 félautomata és egymás követésére képes autóból álló flottát. A Google vezető nélküli autója pedig idén a világon első márkaként közúti használati engedélyt kapott az Egyesült Államokban, igaz, egyelőre csak Nevada területére. A Google átalakított Toyota Priusokat és Audi TT-ket használ, ezeket szereli fel a technológiája alapját képező lézerradarral.

Igazság szerint mindenkinek hasznosabb volna a robotpilóta, amelynek figyelme soha nem kalandozik el (például egy sms irányába), nem alszik el a volán mögött, nem lépi túl a sebességkorlátozást, és nem vezet alkoholos befolyásoltság alatt. Ha minden autó önvezérelt volna, és egymással is harmonizálnák a haladásukat, teljesen átalakulna a közlekedés: valószínűleg megszűnnének a dugók.

Mivel nem lenne több koccanásos vagy komolyabb ütközéses baleset, az autóknak könnyebb karosszériát tervezhetnének, amelynek köszönhetően csökkenne a fogyasztása. A Google számítása szerint az utakon haladó forgalom megkétszereződhetne a hatékonyabb járműeloszlás révén. És végül: a vezetőülésnem nem volna szükséges előre néznie, menet közben nyugodtan lehet mással is foglalkozni.

via Techradar

Szóljon hozzá!

Az Ön email címe nem lesz publikus.Kötelező mezők megjelölve *

*

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Ugrás a lap tetejére