kedd , 2019. március 26.
Legfrissebb hírünk:
Növeli a hatásfokot, ha otthagyjuk a számítógépet

Növeli a hatásfokot, ha otthagyjuk a számítógépet

A folytonos számítógépes munka nem csak a gerincnek, szemnek, és a keringési rendszernek árt, de depressziót és szorongást is okozhat. És egyszer – a nem is oly távoli jövőben – szerephez juthat munkaügyi perekben, az alkalmazottakra vonatkozó újfajta jogszabályokban és műszaki korlátozásokban.

Ez pedig nem más, mint a szünetmentes – nem, nem tápegység, hanem – számítógépes munka. Bekapcsolástól kikapcsolásig bámuljuk a képernyőt. A jelenség neve képernyő-apnea, amelynek során, miközben meredten figyelünk a monitorra, lényegében elfelejtünk levegőt venni. Épp kinyitjuk a következő emailt vagy áklikkelünk egy érdekesnek látszó hírre, és közben visszatartjuk a lélegzetünket, aminek következtében az agyunk nem jut elegendő oxigénhez.

A képernyő-apneához hasonló tünet az úgynevezett Jelensokk, amelyben mindennek azonnal kell történnie: váltogatunk a fülek és ablakok között, azt kutatva, hol tűnik fel új poszt, lájkolás, hozzászólás vagy bármi. Az információk e szüntelen áramlása, sőt ömlése állandó izgatottságot okoz, továbbá stresszt és depressziót is, ha nem történnek úgy a dolgok, ahogy szeretnénk.

Természetesen, már ha csak általánosságban nézzük is, a túl hosszúra nyúló gépírás vagy a végtelenné váló netes szörfözés sem tesz jót az egészségnek, hiszen ennek következtében odacövekelünk a székünkbe, nem mozgunk eleget, a hátunk és a vállunk lemerevedik, és még a munkatársakkal sincs interakció, azaz valószínűleg az ebédet sem velük költjük el a konyhában vagy a menzán, hanem a számítógép előtt magányosan görnyedve.

Szerencsére van megoldás a megrögzött képernyőfüggésre. Első és legfontosabb lépés, hogy azonosítsuk a gondot. Ezt követően rendszeresen álljunk fel az asztalunktól, és tegyünk rövid sétákat. Először csak az emeleten, aztán kimehetünk akár az irodaépület elé is. Ne feledjük, hogy a munka törvénykönyve szerint a számítógépes munkát végzőknek óránként tíz perc képernyőmentes szünet jár. Ilyenkor odaállhatunk az ablakhoz, és elmélázhatunk a látványon, vagy ha mindenáron olvasni szeretnénk, vegyünk a kezünkbe egy nyomtatott újságot, magazint.

Következő lépésként keressünk szövetségeseket. Ha tudjuk magunkról, hogy megszállottan hajszoljuk a hírportálok újdonságait, kérjük meg egyik kollégánkat vagy barátunkat, hogy időnként sms-ben hívjon el kávézni bennünket. Ha ő is képernyőfüggő, akkor kölcsönösen segíthetjük egymást azzal, hogy a megbeszélt időpontban itt is, ott is pittyeg az sms.

Persze számos telefonos alkalmazást is letölthetünk. A Chrome böngészőjében elérhető a Take a Break funkció: 15 percenként elkezd villódzni egy kis ikon a képernyőn, hogy hagyjuk már kicsit abba a munkát. Az okostelefonunkban is beállíthatjuk, hogy a stopper bizonyos idő elteltével jelezzen, pláne, ha egyhuzamban túl sokáig nem mozdultunk volna. Mert sajnos a túlzott képernyőfüggés komoly pszichés problémává is kinőheti magát, amely kezelés nélkül nem fog magától enyhülni.

via Huffnington Post

Szóljon hozzá!

Az Ön email címe nem lesz publikus.Kötelező mezők megjelölve *

*

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Ugrás a lap tetejére