vasárnap , 2019. július 21.
Legfrissebb hírünk:
Csokival a magas vérnyomás ellen — és még 9 tipp

Csokival a magas vérnyomás ellen — és még 9 tipp

Sokan szenvednek magas vérnyomástól, ami növeli az infarktus vagy a stroke kockázatát. A nyár nem feltétlenül hoz enyhülést számukra: egy nyaralás megszervezése és lebonyolítása is lehet stresszes, arról nem beszélve, hogy ha a kolléga megy nyaralni, akkor a munkahelyen dupla mennyiségű feladat elvégzése szakad a nyakukba. Enyhe mértékű vérnyomás emelkedés esetén segíthetnek az alábbi tippek.

1. Fogja vissza a kalóriákat
A vérnyomás csökkentéséhez vezető úton az első lépés az elfogyasztott kalóriák mérséklése. Különösen azok számára, akiknél a kialakuló zsírréteg a derék körül koncentrálódik, ha fokozottan kívánják a cukros ételeket vagy a sört, ha cukorbetegek, illetve elmúltak 55 évesek. 
Ők zsír és vaj helyett fogyasszanak növényi olajat, elsősorban olíva- vagy lenmagolajat. Emellett sok zöldséget is, amelyek telítettségérzetet keltenek. A fogyáshoz omega-3 olajra is szükség van, ami a halakban található meg, továbbá a diófélékben.

2. Vesse be a D-vitamint

Sajnos a nagy átlagot tekintve jelentősen elmarad a tényleges D-vitaminszintünk a kívánatostól. Pedig ez önmagában képes magas vérnyomást okozni, és rugalmatlanná válnak az érfalak. A megnövelt D-vitamin fogyasztás rendbe teszi a vérnyomást, és ezzel csökkenti a stroke kockázatát.

3. Mozogjon többet

A magas vérnyomást elsősorban a stressz okozza, a szorongást pedig legegyszerűbben testmozgással lehet enyhíteni. Mindenki maga döntse el, hogy milyen sportot választ, amelynek nem kell megerőltetőnek lennie: a rendszeres séta, kerékpározás, úszás, de akár még a sportlövészet is kiváló.

4. Nézzen magába

Sokan kellemetlenül érzik magukat csendes környezetben, pedig a szervezetüknek szüksége van arra, hogy ingerszegény környezetben pihenjen egy kicsit, miközben csak befelé figyelnek. A meditációt, elmélyedést gyakorolni kell, és ha eleinte nem is halljuk azt a bizonyos belső hangot, néhány alkalom után képesek leszünk rá.

5. Hagyja a sószórót

A túlzott sófogyasztás magas vérnyomást okoz. Ha a vese nem képes kiválasztani a felesleget, az benne marad a véráramban, megnöveli a vér térfogatát és emiatt a nyomását. A készételek eleve sok sót tartalmaznak, nem kell a többit is megsózni. Vagyis ha egy sonkás-paprikás szendvicset csinál magának, ne szórjon a paprikára külön sót, van elég a sonkában.

6. Súllyal a teher ellen

Az 1980-as évek óta tudjuk, hogy az izomerő növelő edzések (már heti két alkalom is) jelentősen csökkentik a magas vérnyomást. Mindez annak tudható be, hogy minden életévtizeddel két százalékkal csökken az izomtömegünk. Mivel az izom több kalóriát éget, mint a háj, lassul az anyagcsere, és nő az elhízás veszélye.

7. Figyeljünk az úszógumira

A deréktájon felhalmozódó háj önálló rizikófaktor lehet a szív- és érrendszeri betegségek tekintetében. A pocak növekedésével párhuzamosan csökken a cukor-anyagcsere, fokozódik az inzulinrezisztencia és a vérnyomás. Ezért a derék körtérfogatának mérséklése elsődleges teendő.

8. Egyen csokit

Ez a legszimpatikusabb módszer a vérnyomás csökkentésére. A csokoládéban olyan flavonoidok, azaz növényi gyógyító vegyületcsoportok vannak, amelyek rugalmasabbá teszik az érfalakat. Egy kutatás szerint a rendszeres csokoládéfogyasztók ötödének pusztán az édesség elegendő volt a vérnyomás normalizálásához. Válasszon legalább 70 százalék kakaótartalmú terméket, és ne feledkezzen meg a testmozgásról, hogy a csoki extra kalóriáit lemozogja.

9. Próbálja ki a Dash-diétát

Ez az étrend kifejezetten a vérnyomás csökkentésére lett kifejlesztve. Lényege, hogy olyan ételeket kell enni, amelyek koleszterin- és telített zsírsav-tartalma alacsony. Vagyis cél a kiegyensúlyozott étrend, magyarán a sok zöldség és gyümölcs, a teljes kiőrlésű pékáruk, a zsírszegény tejtermékek. Egyszerűsége dacára a Dash-diéta meglepően hatásos.

10. Legyen jelen itt és most
A legenda szerint egyszer valaki megkérdezte Buddhát, vajon ő egyike az istenségeknek. “Nem, én csupán ébren vagyok”, válaszolta Buddha. Pontosan ez a lényeg: legyünk jelen az életünkben, éljük meg a pillanatokat, érzéseket, gondolatokat. Sokan úgy suhannak át a saját életükön, mintha robotpilótával mennének, és csak ritkán mélyednek el a pillanatokban. Ellenben halálra aggódják magukat a jövő miatt, vagy folyton fölemlegetik a múltat — mindkettő szükségtelen stresszforrás. Engedje el őket!

via SCMP.com

Szóljon hozzá!

Az Ön email címe nem lesz publikus.Kötelező mezők megjelölve *

*

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Ugrás a lap tetejére