kedd , 2019. augusztus 20.
Legfrissebb hírünk:
Agyhullámokkal vezethető a McLaren koncepció autója

Agyhullámokkal vezethető a McLaren koncepció autója

Az MP4-X Forma1-es koncepció olyan technológiákat ötvöz, melyeket más iparágakból emeltek át. Az autó karosszériája például képes visszanyerni eredeti alakját, ha sérülés éri, a pilóta fülke belső kialakítása inkább hasonlít egy vadászbombázóéra, és a kocsi a vezető agyhullámainak segítségével is irányítható.

A futurisztikus funkciók közé tartozik még a valós idejű abroncsnyomás prediktív elemzése, mely lehetővé teszi, hogy a pilóta még megtörténne előtt értesüljön a defekt veszélyéről. A vezető ruhájába épített szenzorok folyamatosan monitorozzák az életfunkciókat, így baleset esetén azonnali adatok alapján kezdődhet az orvosi beavatkozás.

Jim Newton, a McLaren Applied Technologies (MAT) piacfejlesztési igazgatója azt nyilatkozta a Wired magazinnak: “Nyilvánvaló, hogy a megoldások egy része ma még elérhetetlen számunkra, de a feladatunk az volt, hogy vázoljuk fel a lehetséges jövőt. Mindazonáltal bizonyos elemeket már most is használunk, ilyen például a karosszéria részeként beépülő akkumulátor.

A fejlesztések fókuszában egyébként a pilóták biztonsága áll. “Sokáig egyike voltam a versenyzőknekk, akik azt mondták, maradjon a versenyautók pilótafülkéje nyitott, de mostanra megváltozott a véleményem” kommentálta a hírt JensonButton. “A balesetek miatt szükség van a fedett utastérre.”

A biztonság mellett az aerodinamika is nagyító alá került, aminek szintén jót tesz a fedett pilótafülke, nem beszélve arról, hogy védelmet biztosít a napfény ellen is. Új ruhát is terveztek a versenyzők számára, amely okos technológiákat alkalmaz, a már említett szenzorokat, s mellettük tárolja és visszaforgatja a pilóta leadott energiáit.

A karosszéria “negatív-merevségú” anyagai képesek rá, hogy egy bizonyos határig helyreállítsák a felületükön esett sérüléseket. Ehhez speciálisan rácsozott szerkezetű alapanyagra van szükség, habár ez az egyik olyan részlet, ami csak a jövőben válik majd elérhetővé.

Legalább ilyen meglepő újítás lenne a gesztusokkal és agyhullámokkal irányítható F1-es versenyautó. A MAT a technológia tökéletesítése céljából együttműködésbe kezdett a GlaxoSmithKline-nal, hogy tanulmányozzák az emberi viselkedés, cselekvés és az agyhullámok közötti összefüggéseket. A dolog jelentősége nem csak abban rejlik, hogy a pilóták fejleszthetnék koncentrációs képességüket, s ezáltal jobb eredményeket érhetnének el, de a csapat erre kijelölt szakértői “olvashatnának” a versenyzők gondolataiban, s eszerint kommunikálhatnának velük.

Említésre méltó technológiai részlet az Aktív Flow Control is, amely már meglévő aerodinamikai megoldásokat használ fel. A kocsi felszínére szerelt elektródák az aktiválnák az autó “szárnyait” kanyarodáskor, majd visszazárnák azokat az egyenesekben.

Az MP4-X-et ultra könnyű napelemekkel látnák el. A pilóta sisakjára erősített kibővített képfeldolgozó rendszer 360 fokos beláthatóságot tesz lehetővé. A műszerfalak holografikusak, és folyamatos adatelemzést biztosítanak, mind a csapat, mind a versenyző számára. Az autókon a hirdetések nem matricaként, hanem digitális felületen lesznek jelen.

A McLaren közleménye szerint alkalmaznak további technológiákat is, melyekről egyelőre nem szeretnének elárulni semmit, mert nem akarnak ötleteket adni a konkurenciának.

Szóljon hozzá!

Az Ön email címe nem lesz publikus.Kötelező mezők megjelölve *

*

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Ugrás a lap tetejére