vasárnap , 2019. augusztus 18.
Legfrissebb hírünk:
A saját eszköz használata megnöveli a rendelkezésre állás óraszámát

A saját eszköz használata megnöveli a rendelkezésre állás óraszámát

Az okos mobilkészülékek megjelenése miatt sokan érzik nehézkesnek a sokszor elavult céges készülékeket. Emiatt gyorsan tömegessé vált a saját eszközök munkára való használata, ami felülírt sok régi szabályt. Hogyan érinti ez a cégeket és a munkavállalókat?

A konzumerizáció (a fogyasztói környezetben megszokott eszközök professzionális célú alkalmazása) és a BYOD (Bring Your Own Device – hozd a saját eszközöd) trend terjedése jó ideje zajló folyamat, s Magyarországon sokkal elterjedtebb, mint azokban az országokban, ahol a cégek semmiféle otthoni szoftver vagy eszköz használatát nem engedték meg a munkahelyeken. Csakhogy a mobilizáció előretörésével, az okostelefonok és tabletek, illetve a rájuk írt alkalmazások, appok robbanásszerű fejlődésével mindenütt tömegesen kezdték el használni munkára is a privát szférában bevált készülékeket és megoldásokat.

A vállalati szervezeteknél emiatt nagyobb súllyal esik latba az úgynevezett Mobile Device Management (MDM) és az Enterprise Mobility Management (EMM), hiszen az alkalmazottak jelentős része már nem a céges, hanem a saját telefonját használja, hogy hozzáférjen a vállalati erőforrásokhoz és adatokhoz. De az ezzel járó szervezési, biztonsági és hozzáférési problémákat kezelni kell.

A mobilitás új fejlesztéseinek előnyeit mindig a privátszférában ismerik meg az emberek, akik a praktikus és kényelmes dolgokról nem akartak lemondani a céges biztonsági megfontolások miatt. Ez a nyomás a szervezetek többségét kapitulációra kényszerítette. Kiderült, hogy nem a tiltás a megoldás, hanem a helyzet profi kezelése, pláne mivel ez számos előnnyel is járhat.

Először is csökkenti az eszközökre fordítandó költségeket: ez talán a legalapvetőbb és leginkább egyértelmű hozadéka annak, hogy a felhasználók a saját eszközeiket használják. Így vállalati szinten érezhetően kevesebb erőforrást kell a munkához szükséges eszközök (notebookok, okostelefonok, tabletek) beszerzésére fordítani. A BYOD környezetben alkalmazott eszközök átlagos minősége magasabb, és életciklusa rövidebb lehet, mint a költséghatékonyságra (is) figyelemmel beszerzett céges tulajdonban lévőké.

A munkatársak elégedettebbek lesznek, mert a jól megszokott eszközöket használhatják. E felhasználói csoportnak mindenképpen pozitív irányba mozdítja a komfortérzetét az, ha egy általa választott készülék segítségével végezheti a rábízott munkát.

Növekszik a rendelkezésre állás, amit felmérések azt bizonyítanak, ugyanis a BYOD rendszerben dolgozó felhasználók közül minden harmadik még a hivatalos munkaidő megkezdése előtt ellenőrzi vállalati levelezését, míg minden negyedik akár éjjel 11 óra után is válaszol munkával kapcsolatos e-mailekre. Ezek a felhasználók átlagosan 20 elektronikus üzenettel többet küldenek el napi szinten, mint azok a dolgozók, akik munkaidejük leteltével a teljes vállalati infrastruktúrát is a munkahelyükön hagyják.

Összességében tehát a konzumerizáció és a BYOD befogadásával hatékonyabban, gyorsabban dolgozó, elégedett alkalmazottakra lehet számítani, akik sokkal rugalmasabban képesek kezelni és szervezni életüket, munkaidejüket. Azonban ahhoz, hogy a végfelhasználói technológia által kínált lehetőség valóban rugalmasabb, mozgékonyabb vállalati szervezetben fejeződjön ki, a kiszolgáló infrastruktúra felépítésére is szükség van. Hogyan jöhet ez létre?

1. Definiálni kell azoknak a szolgáltatásoknak és erőforrásoknak a körét, amelyeket a felhasználók elérhetnek.

2. Meg kell határozni az eszköztípusokat, vagy adott esetben a konkrét eszközök körét, amelyek vállalati szinten támogatottak.

3. Szabályokat kell kialakítani a vállalati erőforrások saját eszközökön történő elérésével és használatával kapcsolatban, és azokat el kell fogadtatni a munkatársakkal, illetve ezek betartását folyamatosan ellenőrizni is kell!

4. Szükség van a vállalati infrastruktúra használati feltételeinek és a használat helyének meghatározására. Például a felhasználók hozzáférhetnek a vállalati infrastruktúrához saját eszközeiken, de csak a vállalat által üzemeltetett vezetékes vagy vezeték-nélküli hálózatokon keresztül.

5. A belső infrastruktúrában ki kell alakítani egy olyan hálózati szegmenst, amely független a tényleges belső hálózattól, azonban kellően biztonságos ahhoz, hogy a felhasználók a belső infrastuktúra elemeit elérhessék. Be kell vezetni a felhasználói szintű autentikációt, amely elősegítheti az ellopott eszközökkel történő visszaélések megakadályozását, és a BYOD használatra jogosultak körének kontrollálását. A biztonságosnak ítélt eszközöket is azonosítani kell. Fontos, hogy mind a BYOD területen alkalmazott eszközök, mind a felhasználók folyamatos vállalati kontroll alatt legyenek, és adott esetben egy felhasználó vagy eszköz jogosultságát azonnal módosítani, törölni lehessen.

6. Amennyiben a felhasználók a vállalati hálózaton kívül is hozzáférést kaphatnak bizonyos rendszerekhez, úgy ezt minden esetben valamilyen biztonságos, titkosított kapcsolaton keresztül kell engedélyezni. Olyan biztonságos, távoli elérésre alkalmas rendszert kell bevezetni, amely még egy nyilvános WiFi hotspot használata esetén is garantálja a céges adatok védelmét.

A BYOD használata esetén fontos leszögezni, hogy amikor a vállalati erőforrásokhoz adunk hozzáférést magánjellegű eszközökről, akkor a magánjellegű adatok is elérhetővé válhatnak a vállalati környezet számára. Ez jól mutatja, hogy a BYOD megoldás alkalmazása mindkét fél részéről körültekintéssel és elővigyázatosságot kíván.

Az eszközmenedzsment során legalább egy olyan MDM megoldáskészletre van szükség, amely lehetővé teszi, hogy a numerikus vagy alfanumerikus jelszavakat távolról meg lehessen változtatni a mobileszközökön egy kijelölt frekvencián. Továbbá titkosítani lehessen a vállalati adatokat, valamint a távolról le lehessen zárni az elvesztett vagy ellopott eszközöket, illetve a tartalmukat törölni lehessen. Emellett nem árt, ha ellenőrizni lehet az eszköz jellemzőit, állapotát és a használati módjait, nyomon lehet követni a földrajzi helyzetét, s be lehet avatkozni a hardverén (például a kamera vagy Bluetooth-kapcsolat letiltása, ha szükséges), integrálni lehet a cég IT-infrastruktúrájába, és szinkronizálni lehet a céges adatbázisokkal. Így a legfontosabb mobil platformokat – iOS, Android, Windows, Blackberry – támogatni kell.

Az alkalmazás menedzsment lehetővé teszi, hogy a munkatársak céges appokat futtassanak a mobil eszközeiken. Ezt csak akkor tehetik meg, ha teljesülnek a biztonsági szempontok, amelyekről szintén az MDM eszközkészletével kell gondoskodni. A legjobb megoldás egy testreszabott vállalati alkalmazásbolt üzemeltetése, ahol jóváhagyott alkalmazásokat lehet az egyes felhasználók vagy csoportok rendelkezésére bocsátani.

Szóljon hozzá!

Az Ön email címe nem lesz publikus.Kötelező mezők megjelölve *

*

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Ugrás a lap tetejére